Wednesday, August 19, 2009

HATI.........




Iman itu yazid wa yanqus. Yakni, bertambah dan berkurang. Semakin banyak melakukan amal soleh semakin bertambahlah iman, manakala iman akan berkurang apabila melakukan kemaksiatan.

Kekurangan peringatan menyebabkan diri kita tersasar dari landasan sebenar. Lemah, malas untuk mengerjakan ibadah. Lalai dan leka dengan arus dunia. Setitik noda hitam akan bertampuk di hati lantaran tidak mendengar peringatan. Semakin lama, semakin hitam. Tegar memantul pancaran hidayah.

Apabila kita mengaku beriman, selayaknya kita diuji. Seperti mafhum sebuah hadith.

"Orang-orang soleh itu diberi ujian yang berat oleh Allah, kemudian orang yang hampir sedarjat dengan mereka, kemudian yang lebih rendah lagi dan seterusnya"

Sukarnya mujahadah menjaga hati. Ranjau berliku memenuhi jalan sempit yang membawa kepada kehidupan. Saya memohon sahabat-sahabat yang budiman untuk membantu memberi inspirasi untuk saya untuk terus beramal. Saya ingin kehidupan yang baik dan dikurniakan hati yang sejahtera. Amin

API DAN AIR




Alhamdulillah, ada juga ruang masa untuk berceloteh dalam ruangan blog. Kali ini berminat mengutarakan tentang api lawannya air. Pasti ada di antara kalian sudah mencongak, yang tajuk entri kali ini berkaitan marah. Syabas! Tepat sekali tekaan kalian.

Apabila rasa marah menguasai jasad, rasa panas semacam. Laksana api membakar dari dalam. Anggota terasa ringan untuk mengeluarkan jurus-jurus yang berbekas. Jika tidak zahir, batin sudah pasti terguris.

Betapa indahnya Islam, mengesyorkan umatnya supaya mengambil wuduk untuk memadamkan api kemarahan. Bahkan jika wuduk tidak berkesan, mandi boleh menjadi galang-gantinya.

Apabila sudah marah, pasti perasaan terluka. Sukar menyingkir pilu. Payah menyingkir lara. Akhirnya, rasa tidak sedap untuk bertentang mata. Ingin saya berkongsi 5 tips yang boleh dilakukan untuk merapatkan kembali tali ukhuwwah yang terbertas.

1) Salam. Ini bertepatan dengan hadis Rasulullah s.a.w diriwayatkan oleh Muslim "Mahukah kamu, saya beritahukan sesuatu tentang yang apabila kamu kerjakan kamu akan saling menyayangi? Budayakanlah ucapan salam diantara kamu. Malah, salam menyebabkan bertautnya 2 tangan. Dari salam, kita tahu adakah seseorang itu benar-benar mahu meminta maaf atau sebaliknya. Jika sambil lewa perbuatan salamnya, mungkin orang tersebut mahu menjaga reputasinya atau sebab yang lain.

2) Ta'am. Belanja makan. Siapa yang tidak suka dibelanja dan makan free? insyaAllah jika kita ikhlas, dengan makanan yang kita belanja itu, dapat melembutkan hati orang yang menjauhkan diri daripada kita.

3) Dirham. Memberi hadiah.

4) Kalam. Bertuturlah dengan lemah lembut. Namun, jika orang tersebut mula meninggikan suara, seelok-eloknya kita bercakap dengan nada yang sama dengannya. Dan, kemudian melembutkan suara kita, supaya orang itu nanti sedar perubahan tersebut.

5) Qiyam. Solat, sabar dan doa. Serahlah urusan kepada Tuhan kita. Allahlah yang membolak-balikkan hati kita. Hanya Dia yang tahu apa yang terbaik untuk hamba-hamba-Nya.

Moga-moga, tips ini dapat kita sama-sama amalkan, untuk memperkukuh ukhuwwah atau merapatkan kembali persaudaraan yang telah regang. Amin.

Wednesday, August 12, 2009

Indahnya malam pertama kita

Indahnya malam pertama kita



Satu hal sebagai bahan renungan Kita...

Tuk merenungkan indahnya malam pertama

Tapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata

Bukan malam pertama masuk ke peraduan Adam Dan Hawa



Justru malam pertama perkawinan kita dengan Sang Maut

Sebuah malam yang meninggalkan isak tangis sanak saudara

Hari itu... mem pelai sangat dimanjakan

Mandipun...harus dimandikan

Seluruh badan Kita terbuka....

Tak ada sehelai benangpun menutupinya. .

Tak ada sedikitpun rasa malu...

Seluruh badan digosok dan dibersihkan

Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan

Bahkan lubang-lubang itupun ditutupi kapas putih...

Itulah sosok Kita....

Itulah jasad Kita waktu itu



Setelah dimandikan.. ,

Kitapun kan dipakaikan gaun cantik berwarna putih

Kain itu ...jarang orang mem akainya..

Karena sangat terkenal bernama Kafan

Wangian ditaburkan kebaju Kita...

Bahagian kepala..,badan. .., dan kaki diikatkan

Tataplah.... tataplah. ..itulah wajah Kita

Keranda pelaminan... langsung disiapkan

Pengantin bersanding sendirian...



Mempelai diarak keliling kampung yang dihadiri tetangga

Menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul

Kita diiringi langkah longlai seluruh keluarga

Serta rasa haru para handai taulan

Gamelan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah Dzikir

Akad nikahnya bacaan talkin....

Berwalikan liang lahat..

Saksi-saksinya nisan-nisan. . yang telah tiba duluan

Siraman air mawar.. pengantar akhir k erin duan



Dan akhirnya.... tiba masa pengantin..

Menunggu dan ditinggal sendirian,

Tuk mem pertanggungjawab kan seluruh langkah kehidupan

Malam pertama yang indah atau meresahkan..

Dite mani rayap-rayap dan cacing tanah

Di kamar bertilamkan tanah..

Dan ketika 7 langkah tlah pergi....

Sang Malaikat lalu bertanya.

Kita tak tahu apakah akan mem peroleh Nikmat Kubur...

Ataukah Kita kan mem peroleh Siksa Kubur.....

Kita tak tahu...Dan tak seorangpun yang tahu....



Saya hampir mem buang email ini namun saya telah diberi kesabaran untuk

mem bacanya terus hingga ke akhir.



Tiap hari inilah yang kita lalui.... Susah vs. Senang. Dunia semu yang

mengasyikkan. . menyita perhatian kita. Sedangkan dunia nyata yang

menjemukan lupa kita isi dengan hal hal yang dapat menyinari jiwa yang

nantinya akan kita bawa kepada NYA.



Mengapa susah menerima kebenaran? Apakah karena kosongnya jiwa yang
tak
dapat terisi oleh kebenaran dan cahaya alam nyata?


Marilah membuat keseimbangan dalam kehidupan kita, sebelum kita menuju
ke ''Malam Pertama Kita

interlaw sport community

9/8/09 aikol fest ada bt sport carnival...
my friend budak invite me to join them play futsal...
i really enjoy the event because the are match between other university n us...
kitorang masuk sampai final n dpt silver medal jer..tkpela kan at least dapat juga hadiah,..hehe...









ni gambar dgn players dari uum..

CARA BERSANGKA BAIK DALAM ISLAM

Perasaan hasad,dengki,ujub dan riyak adalah perasaan kotor yang ada di dalam hati manusia kecuali Rasulullah SAW yang telah dicuci hatinya semasa peristiwa Israk dan Mikraj.

Berikut adalah tips dari Syeikh Abdulkadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan.

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.

Tak salah klu antara kita sesama Islam saling ingat mengingati

Sunday, August 9, 2009

konsert mlm nusantara opick

salam... cuma nk cite sket pasal mlm konsert opick.. mlm tu best sgt dpt gy tgk opick n devotees... lagu2 opick mmg menyentuh hati sb ianya berkaitan dgn islamic la... hope sape yg ada lagu opick leh kongsi ye...
video

Sunday, August 2, 2009

tinggallah......

Wahai teman-teman sekalian,

Kisah ini datang dari lubuk hati saya sendiri, apa yang saya rasa dan apa yang saya alami sendiri....

[FULL version in attachment, kayh?]

#lelaki idaman saya...

Lelaki idaman saya adalah seorang lelaki yang beriman
Yang hatinya disaluti rasa takqwa kepada Allah
Yang jiwanya penuh penghayatan terhadap Islam
Yang sentiasa haus dengan ilmu
Yang sentiasa dahaga akan pahala
Yang solatnya adalah maruah dirinya
Yang tidak pernah takut untuk berkata benar

Yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu
Yang sentiasa bersama kumpulan orang-orang yang berjuang di jalan
Allah

Lelaki idaman saya adalah lelaki yang menjaga tuturkatanya
Yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya
Yang tidak bermegah dengan harta dunia yang dicarinya
Yang sentiasa berbuat kebajikan kerana sifatnya yang penyayang
Yang mempunyai ramai kawan dan tidak mempunyai musuh yang bersifat
jembalang

Lelaki idaman saya adalah lelaki yang menghormati ibunya
Yang sentiasa berbakti kepada kedua orang tua dan keluarga
Yang akan mendidik isteri dan anak-anak mendalami Islam
Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan
Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menuju akhirat

Lelaki idaman saya sentiasa bersedia untuk menjadi imam
Yang hidup dibawah naungan Al-Quran dan mencontohi sifat Rasulullah
Yang boleh diajak berbincang dan berbicara
Yang menjaga matanya dari berbelanja
Yang sujud penuh kesyukuran dengan rahmat Allah keatasnya

Lelaki idaman saya tidak pernah membazirkan masa
Matanya kepenatan kerana penat membaca
Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir
Tidurnya lena dengan cahaya keimanan
Bangunnya subuh penuh kecergasan
Kerana sehari lagi usianya bertambah penuh kematangan

Lelaki idaman saya sentiasa mengingati mati
Yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat
Yang mana buah kehidupan itu perlu dibaja dan dijaga
Agar berputik tunas yang bakal menjadi baka yang baik
Meneruskan perjuangan Islam sebelum hari kemudian

Lelaki idaman saya adalah lelaki
Yang tidak terpesona dengan buaian dunia
Kerana dia mengimpikan syurga
Di situlah rumah idamannya
Dan dia ingin membawa saya bersama
Dialah lelaki idaman saya


***saya..
perlu seiring dengannya..
bersipa-sedia dari skarang..
Step by step..
Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit.
(^_^)

Knapa lelaki beriman?
Kalau dia suka sama saya, syukur..
Kalau dia kurang suka pun, saya takkan dizalimi..

KASIH SAYANG, KEJAYAAN DAN KEKAYAAN

KASIH SAYANG, KEJAYAAN DAN KEKAYAAN



Seorang wanita sedang keluar dari rumahnya apabila dia terlihat tiga orang lelaki tua berjanggut panjang dan berwarna putih sedang duduk dihalaman rumahnya. Dia tidak kenal akan mereka. Wanita itu bertanya :

"Saya tidak fikir saya mengenali anda semua, tetapi saya pasti awak semua mesti sedang lapar.. Silalah masuk ke rumah saya dan makan sesuatu".

"Adakah suami awak ada dirumah"?, mereka bertanya.

"Tidak", wanita itu berkata. "Suami saya telah keluar".

"Jadi, kami tidak akan masuk", mereka menjawab.



Sewaktu suaminya pulang ke rumah pada petang itu, wanita itu pun memberitahunya kejadian tersebut.

"Pergi beritahu mereka bahawa saya telah balik dan menjemput mereka masuk ke dalam sekarang"



Wanita itu keluar dan menjemput ketiga-tiga lelaki tua itu masuk ke dalam.

"Kami tidak akan masuk ke dalam rumah bersama-sama", mereka menjawab.

"Mengapa begitu"?, wanita itu ingin tahu.

Salah seorang dari lelaki tua itu pun menerangkan :

"Namanya ialah Kekayaan", Dia bangkit sambil menunjuk kearah kawan yang seorang lagi.

"Dia adalah Kejayaan dan saya adalah Kasih Sayang". Dia menyambung lagi,

"Sekarang masuklah ke dalam rumah dan berbincanglah dengan suami awak, siapakah di antara kami bertiga yang kamu ingin jemput ke

dalam rumah".



Wanita itu masuk semula ke dalam dan memberitahu suaminya perkara tersebut. Suaminya berasa sungguh gembira.

"Bagusnya"!! dia berkata, "Kalau macam tu jemputlah Kekayaan masuk. Biar dia masuk dan mengisi rumah kita dengan kekayaan"!!

Isterinya bersetuju.



"Abg, kenapa pula kita tidak menjemput Kejayaan"?Kebetulan, menantu perempuan mereka juga sedang mendengar perbualan itu dari

satu sudut rumah yang lain. Dia lalu menyampuk dan memberikan pandangnya :

"Bukankah lebih baik sekiranya kita menjemput Kasih Sayang? Rumah kita ini pasti akan diselubungi dengan Kasih Sayang"!

"Biarlah kita mengikut nasihat menantu kita tu", kata suami itu kepada isterinya.

"Keluar dan jemputlah Kasih Sayang sebagai tetamu kita".



Wanita itu pun keluar dan bertanya kepada tiga lelaki tua,

"Yang mana satu di antara kamu adalah Kasih Sayang? Silalah masuk dan anda tetamu kami".



Kasih Sayang bangun dan mula berjalan ke arah rumah. Kedua-dua lelaki yang lain juga bangun dan mengikutnya. Terperanjat, wanita

itu pun bertanya kepada Kekayaan dan Kajayaan :

"Saya cuma menjemput Kasih Sayang, mengapa kamu juga ikut sekali"?

Mereka semua menjawab : "Jika awak menjemput samada Kekayaan atau Kejayaan yang lain akan tunggu diluar, tetapi oleh

kerana awak telah menjemput Kasih Sayang, kemana-mana sahaja dia pergi, kami akan pergi bersamanya.



DIMANA ADA KASIH SAYANG, DISITU JUGA ADA KEKAYAAN DAN KEJAYAAN"!!





...::::RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL::::....